Навчально-методична діяльність

РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ОРГАНІЗАЦІЇ ТА ПРОВЕДЕННЯ ВЕБІНАРІВ З ВИКОРИСТАННЯМ СЕРВІСУ VIDEOLETI.RU

Вебінар      Однією із форм надання методичної допомоги професійно-технічним навчальним закладам є проведення on-line конференцій (вебінарів).
     Використання вебінарів для надання методичної допомоги закладам ПТО дозволяє економити час та кошти. Вебінар можна організувати у дуже короткий термін, зокрема, для вирішення поточних та нагальних питань. При проведенні вебінару його учасники не є пасивними спостерігачами, - вони можуть взяти участь в обговоренні питань, винесених на вебінар шляхом виступу, або у чаті; продемонструвати іншим учасникам свої матеріали, що стосуються теми, яка обговорюється (текстові документи, фото-, відеоматеріали, презентації тощо).
     Перші вебінари, які були організовані навчально-методичним центром (з виховної роботи та надання методичної допомоги з питань атестації ПТНЗ та стажування педпрацівників) показали зацікавленість закладів профтехосвіти області у такій формі організації конференцій, нарад, наданні методичної допомоги, обговоренні поточних питань.
     Порівняно із попередніми (минулорічними) спробами організувати такий вид діяльності, при проведенні нинішніх (цьогорічних) вебінарів спостерігається зменшення технічних проблем, які виникають при використанні комп'ютерної техніки та мереж. Це пов'язано із покращенням якості мереж зв'язку (їх пропускною здатністю), кращим апаратним забезпечення, яким володіють заклади ПТО області, переходом на тарифні плани із вищою мережевою швидкістю передачі і прийому інформації.
     Серед сервісів із проведення вебінарів із безкоштовним тарифом українські провайдери не помітні . Щодо платних тарифів, - на жаль, нашим закладам така послуга видається дорогою, не нагально необхідною, а часто - зайвою. Тому, особливу зацікавленість викликають безкоштовні сервіси із надання названих послуг, які забезпечують можливість під'єднання значної кількості учасників, достатню швидкість передачі/прийому інформації та забезпечені відповідними можливостями.
     Сьогодні на таку увагу заслуговує сервіс videoleti.ru (російського провайдера). У безкоштовному тарифному плані він дозволяє до 50-и учасникам брати участь у вебінарі. Користуватись сервісом досить просто, інтуїтивно зрозуміло; сервіс володіє можливостями передавати інформацію (доводити до відома учасників) у різних формах, з достатньою швидкістю. На жаль, через низьку пропускну здатність ліній та можливості обладнання, для учасників вебінару деякі сервіси videoleti, наприклад, передача зображення Робочого стола, або одночасна передача відеозображення від кількох учасників, і надалі лишається проблемною. З цієї причини важливо правильно організувати хід проведення вебінару, виробити відповідні провила та довести до учасників необхідність їх безперечного дотримання. В іншому випадку можливі гальмування зображення та звуку, „зависання“ персонального компютера, а це не лише не дозволяє передавати інформацію, але і створює нервову обстановку.
     Необхідно, щоб учасники вебінару вмикали/вимикали камеру для передачі зображення в мережу Інтернет по черзі, та лише за вказівкою організатора; не вмикали кнопки передачі зображення Робочого стола (надіємось, з часом ця можливість стане доступною); веб-камера для трансляції у мережу Інтернет повинна володіти не надто високою роздільною здатністю, інакше можливе „гальмування“ передачі і „зависання“ системи; при потребі - змінити камеру на „слабшу“ (з меншою роздільною здатністю).
     Для запобігання виникненню сторонніх звуків (фону) важливо розвести на певну відстань колонки та мікрофон, не направляти їх одне на одного; якщо в приміщенні працюють кілька комп'ютерів із колонками (навушниками) та мікрофоном, - залишити колонки і мікрофон ввімкненими лише на тому ПК, який бере участь у вебінарі, на інших ПК колонки та мікрофони вимкнути.
     Якщо одночасно транслюється відеозображення від кількох учасників (намагайтесь, щоб їх було не більше двох) - мікрофон увімкніть лише в одного учасника, який на даний час говорить, - для інших у цей момент мікрофон вимикайте. Правильно попередньо настройте гучність колонок та звук від мікрофона, - він не повинен „залазити“ на верхню червону ділянку шкали гучності, інакше можливі спотворення звуку, які „ріжуть вухо“.
     При організації проведення вебінару важливо попередньо розробити план проведення вебінару, довести його до відома учасників. Ті матеріали, які будь відображатися на стенді (відповідне вікно на сервісі videoleti), необхідно попередньо завантажити на сервіс, та перевірити, як вони будуть відображатись.
     При виступі організатора вебінару налаштуйте настройки вебінару за замовчування, - у цьому випадку інші учасники не матимуть можливості вмикати відеотрансляцію (вебкамеру та мікрофон).
     Із комп'ютера організатора вебінару може транслюватися виступ кількох учасників вебінару (наприклад, методистів, які змінюють один одного)- змінюється виступаючий перед камерою. Інші учасники вебінару можуть вмикати трансляцію згідно плану вебінару за дозволом організатора - організатор у настройках надає можливість для включення камери, мікрофона, показу стенда іншим учасникам.
     Якщо інші учасники виразили бажання висловитись, - вони можуть це робити у чаті, або попросити слова, натиснувши кнопку СЛОВО; у цьому випадку організатор може надати їм можливість виступити у режимі відеотрансляції. Важливо, іншим учасника (не організатору) в момент відеотрансляції виступу своїх колег, не вмикати трансляцію - вмиками лише після дозволу організатора.
     При підготовці до вебінару учасники, які заплановані на виступ, часто попередньо пишуть текст виступу, і в ході трансляції його зачитують. В цьому випадку виступ проходить більш „рівно“ - зовні більш організовано. Однак, якщо такі виступи будуть іти чергою, то такий вебінар стає „сонним і нудним“. Тому у вебінарі, як і при „живому“ спілкуванні важливо залучати учасників до дискусії, обговорення, як кажуть „розкрутити на спілкування“. Тут важливо пригадати інтерактивні технології навчання.
     Перед початком вебінару, приблизно за годину, налаштуйте пробне підключення, де б учасники мали можливість під'єднатись, випробувати прийом та передачу відеозображення. Перед самим початком вебінару (коли вже всі налаштували обладнання) бажано перезавантажити браузер, а ще краще - ПК, та знову ввійти у кімнату для вебінару, - лишні програми і дані не будуть „сидіти“ у пам'яті та кеші і комп'ютер працюватиме краще.
     Якшо у вас в ході вебінару щось не вдалось: сталось зависання компю'ютера і прийшлось перезавантажуватись, чи ваша мова виявилась не такою чіткою, як хотілося б, або проявилось хвилювання, - не переживайте! Адже комп'ютер - це залізо, яке часто ламається, а ми з вами,- живі люди, яким властиво хвилюватись та помилятись!
     Тож, підключайтесь та пробуйте!


  1. Рекомендації щодо організації та проведення вебінарів з використанням сервісу videoleti.ru
  2. Матеріали вебінару на тему „Проведення атестації професійно-технічних навчальних закладів та організація стажування майстрів виробничого навчання та викладачів професійно-теоретичної підготовки ПТНЗ на базі навчально-практичних центрів “.(18.03.2015)